מתוך ניסיוננו כאנשי עסקים וכמנהלים, לאחר עבודה עם מאות אנשי עסקים ומנהלים ובהתאם לספרות העדכנית, זיהינו תהליך בן 4 שלבים המאפיין את פעילותו של איש העסקים, המנהל, ובעצם כל אדם:
1. תפיסת הסביבה -
2. התפתחות רגשות כתוצאה מהאופן שבו נתפסה הסביבה -
3. קבלת החלטה הנובעת מהרגשות שהתפתחו -
4. יישום ההחלטות שהתקבלו -
במאמר קצר זה נציג שלושה תהליכים טבעיים המאפיינים את פעילות המוח האנושי הגורמים לעיוותים בתפיסת הסביבה. ברור שהתוצאה של עיוותים כאלה היא פגיעה באיכות תהליכי קבלת ההחלטות והניהול.
מחיקה
מוחנו אינו יכול להתמודד עם אין-ספור המידע והגירויים שהסביבה משדרת אליו, לכן מתבצעת מחיקה אוטומטית של חלק מהמידע הזה. כלומר, חושינו קולטים את המידע, אך הוא אינו מעובד במוחנו, לפחות לא באופן הכרתי.
למשל, מנהל הצופה בפרזנטציה בת חצי שעה, או הקורא מסמך בן עשרות עמודים לא יזכור, ולכן גם לא ישתמש באופן מודע, בחלק ניכר מהמידע שנחשף אליו.
עיוותי תפיסה
היכולת לתפוס את המציאות בצורה מעוותת היא תכונה המאפיינת אנשים יצירתיים המסוגלים להתבונן על המציאות הנוכחית ולראות בחזונם מציאות עתידית. יחד עם זאת, במקרים רבים עיוות המציאות אינו משרת מטרות כאלה אלא פוגע ביכולתנו לתפוס את המציאות לאשורה ולהגיב בהתאם. למשל, כאשר ספק שלך מעלה מחירים, עשויות להיות לכך מספר סיבות: עלייה בעלויות חומרי הגלם, עלייה בעלויות הייצור, שיפור באיכות המוצר שהוא משווק ועוד. אם מסיבה כלשהי אתה תופס את הסיבה כרצון שלו להגדיל את הרווחיות על חשבונך, אזי יתכן שהתפיסה שלך מעוותת.
הכללה
תופעה מרכזית בתהליכי למידה היא ההכללה. באופן אוטומטי מוחנו מבצע הכללה ומתוך מקרה אחד או שניים מסיק שכך הדברים פועלים תמיד. נניח ששני אנשי המכירות הראשונים שהמנהל פגש היו לא-ישרים, באופן כמעט אוטומטי הוא יסיק שכל אנשי המכירות אינם ישרים, ומעתה ואלך יפעל בהתאם לתפיסה מעוותת זו.
שלושת הגורמים לעיוותים בתפיסת המציאות שהוצגו במאמר זה הנם טבעיים ובעלי תרומה לתהליכי קליטת המידע מהסביבה והתפקוד שלנו כבני אדם וכמנהלים. מסיבה זו אין ביכולתנו לשנות אותם. יחד עם זאת, עלינו כאנשי עסקים וכמנהלים להיות מודעים לעיוותים שהם עלולים לגרום לאופן שבו אנו תופסים את המציאות, ולפתח מנגנוני חשיבה וקבלת החלטות שיאפשרו לנו להתמודד אתם.
אחד מהמנגנונים האלה הוא פיתוח תהליכי קבלת החלטות מובנים, דבר המבטיח התייחסות לכל המשתנים הרלוונטיים לקבלת ההחלטה, גם אם התהליכים שתוארו לעיל גרמו לחלק מהמשתנים האלה לא להיקלט על-ידי המנהל בקריאה ראשונה של החומר, או שעקב תופעת ההכללה או העיוות האינסטינקט של המנהל נוטה לכיוון מסוים.
1. תפיסת הסביבה -
2. התפתחות רגשות כתוצאה מהאופן שבו נתפסה הסביבה -
3. קבלת החלטה הנובעת מהרגשות שהתפתחו -
4. יישום ההחלטות שהתקבלו -
במאמר קצר זה נציג שלושה תהליכים טבעיים המאפיינים את פעילות המוח האנושי הגורמים לעיוותים בתפיסת הסביבה. ברור שהתוצאה של עיוותים כאלה היא פגיעה באיכות תהליכי קבלת ההחלטות והניהול.
מחיקה
מוחנו אינו יכול להתמודד עם אין-ספור המידע והגירויים שהסביבה משדרת אליו, לכן מתבצעת מחיקה אוטומטית של חלק מהמידע הזה. כלומר, חושינו קולטים את המידע, אך הוא אינו מעובד במוחנו, לפחות לא באופן הכרתי.
למשל, מנהל הצופה בפרזנטציה בת חצי שעה, או הקורא מסמך בן עשרות עמודים לא יזכור, ולכן גם לא ישתמש באופן מודע, בחלק ניכר מהמידע שנחשף אליו.
עיוותי תפיסה
היכולת לתפוס את המציאות בצורה מעוותת היא תכונה המאפיינת אנשים יצירתיים המסוגלים להתבונן על המציאות הנוכחית ולראות בחזונם מציאות עתידית. יחד עם זאת, במקרים רבים עיוות המציאות אינו משרת מטרות כאלה אלא פוגע ביכולתנו לתפוס את המציאות לאשורה ולהגיב בהתאם. למשל, כאשר ספק שלך מעלה מחירים, עשויות להיות לכך מספר סיבות: עלייה בעלויות חומרי הגלם, עלייה בעלויות הייצור, שיפור באיכות המוצר שהוא משווק ועוד. אם מסיבה כלשהי אתה תופס את הסיבה כרצון שלו להגדיל את הרווחיות על חשבונך, אזי יתכן שהתפיסה שלך מעוותת.
הכללה
תופעה מרכזית בתהליכי למידה היא ההכללה. באופן אוטומטי מוחנו מבצע הכללה ומתוך מקרה אחד או שניים מסיק שכך הדברים פועלים תמיד. נניח ששני אנשי המכירות הראשונים שהמנהל פגש היו לא-ישרים, באופן כמעט אוטומטי הוא יסיק שכל אנשי המכירות אינם ישרים, ומעתה ואלך יפעל בהתאם לתפיסה מעוותת זו.
שלושת הגורמים לעיוותים בתפיסת המציאות שהוצגו במאמר זה הנם טבעיים ובעלי תרומה לתהליכי קליטת המידע מהסביבה והתפקוד שלנו כבני אדם וכמנהלים. מסיבה זו אין ביכולתנו לשנות אותם. יחד עם זאת, עלינו כאנשי עסקים וכמנהלים להיות מודעים לעיוותים שהם עלולים לגרום לאופן שבו אנו תופסים את המציאות, ולפתח מנגנוני חשיבה וקבלת החלטות שיאפשרו לנו להתמודד אתם.
אחד מהמנגנונים האלה הוא פיתוח תהליכי קבלת החלטות מובנים, דבר המבטיח התייחסות לכל המשתנים הרלוונטיים לקבלת ההחלטה, גם אם התהליכים שתוארו לעיל גרמו לחלק מהמשתנים האלה לא להיקלט על-ידי המנהל בקריאה ראשונה של החומר, או שעקב תופעת ההכללה או העיוות האינסטינקט של המנהל נוטה לכיוון מסוים.
ד"ר שי סולן ויובל רגב הם המפתחים של שיטת פנתר בניהול עסקי והמנחים של הקורס לניהול עסקי בכיר המסייע לאנשי עסקים ולמנהלים לבצע פריצת דרך בביצועים ובתוצאות על-ידי הרחבת והעצמת המרחב המנטאלי שלהם.
http://www.nihul-isky.com
http://www.nihul-isky.com